O letošních prázdninách poplují polínka naposledy

Tisková zpráva - O letošních prázdninách poplují polínka po hladině Schwarzenberského plavebního kanálu v neděli 23. srpna naposledy.
Ukázka plavení dříví se bude konat u hraničního potoka Ježová / Iglbach mezi Svatým Tomášem a hornorakouským Oberhaagem nedaleko Aigenu. Ukázka bude zarámována rakouskou muzikou - přijede Duo Bertlwieser. Všechno začne zhruba ve tři čtvrtě na dvě, právě muzikou.
Libín - S, folklorní sdružení
O půl třetí přečte plavební ředitel Hynek Hladík svůj plavební rozkaz, pak už se vydají polínka na svoji poslední prázdninovou pouť z Rakouska do Čech. Nikde jinde než právě u Ježové není exportováno surové dříví z Rakouska do České republiky.
Vrchní plavec Franz
Plavci oblečení ve starobylém pracovním oděvu, staré vestě, kalhotách, s dřeváky či koženými botami na nohou, s měchuřinou s tabákem za pasem, dýmající fajfkou, s kloboukem na hlavě půjdou s plaveným dřívím přes hranice, aby nedaleko sáhového kamene 112 dříví vytáhli z vody ven.
Libín - S, folklorní sdružení
Ti, co k Ježové přijdou najdou jistě i nějaké občerstvení, k dostání budou jistě čerstvě usmažené koblihy či káva z Rakouska, nebo české pivo a klobásky.
Plavci Franz a Gustl s českým pivem
Jak se nejlépe na ukázku plavení dostat?

Od hráze Lipenské přehrady na plavení dříví

Autem po rakouském území:
Přední Výtoň, zde vlevo směrem k hraničnímu přechodu Guglwald, za přechodem vpravo na Haslasch přes Afiesl, St.Stefan im Walde. V Haslachu jeďte nejprve směrem na Rohrbach, pod sjezdem z kopce vpravo na Aigen / Schlägl. Ve Schläglu vpravo na hlavní silnici, po cca 100 m znovu vpravo do Aigenu. V Aigenu na náměstí vpravo na Diendorf, Haagerhof.

Po prudkém stoupání zaparkujte proti hotelu Haagerhof.. Dále se vydejte pěšky, od okraje lesa sledujte turistickou značku, resp. červeno-bílo-červenou (Waldsteig) až k hraničnímu přechodu Iglbach / Ježová (cca 3,5 km).

Od Horní Plané na plavení dříví u Ježové

Autem a na kole:
Přívozem do Bližší Lhoty. Za přívozem vlevo do Přední Zvonkové, zde přímo do Zadní Zvonkové, zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Cca 300 m za přechodem vlevo po úzké asfaltové silnici. Po ní dojedete do osady Sonnenwald. Zaparkujte v blízkosti hospody Zum blauen Hirsch. Dále pokračujte na kole či pěšky. Zvonková / Schöneben jezdí motorová vozidla, je zde velké nebezpečí kolize! Ze Sonnenwaldu pokračujte podél z větší části těžko rozeznatelného plavebního kanálu po české modré turistické značce směrem k hraničnímu přechodu Iglbach / Ježová (12 km od Sonnenwaldu). Cestou uvidíte několik obnovených objektů na Schwarzenberském plavebním kanálu - stavidla na Kotelním potoce (Kesselbach-Schleuse), stavidla u Landknechtin (Landknechtin-Schleuse), stavidla na potoce Schrollenbach (Schrollenbach-Schleuse), či propust u Zvonku (Glöckel-Durchlass). Kulturní pořady probíhají ve vybraných termínech na Růžovém Vrchu, cca 1,8 km po modré turistické značce na českém území. Dvojjazyčné vyprávění pohádek se koná ve vybraných termínech u Liščího křížku (beim Fuchsenkreuz) cca 200 m před hraničním přechodem Ježová / Iglbach na rakouském území.
Přívozem do Bližší Lhoty. Za přívozem vlevo do Přední Zvonkové, zde přímo do Zadní Zvonkové. V blízkosti kostela zaparkujte. Nad hřbitovem je již Schwarzenberský plavební kanál, zde velmi zanedbaný, a doprovodná cesta podél něj. Vydejte se vlevo, přijedete na křižovatku s afaltovou silnicí Bližší Lhota - hraniční přechod Zvonková - Schöneben. Pokračujte přímo po nezpevněné, zatím neznačené cestě k novému hraničnímu přechodu Pestřice - Sonnenwald. Po několika stech metrech přijde zprava asfaltová silnička od Schöneben, pokračujte dále do Sonnenwaldu po tzv. Kanálové cestě - Kanalstrasse značené českou modrou turistickou značkou. Cca po 12 km přijedete na hraniční přechod Iglbach / Ježová.

Autem:
Přívozem do Bližší Lhoty. Za přívozem vlevo do Přední Zvonkové, zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Za přechodem přímo přes Schöneben do Ulrichsbergu. V Ulrichsbergu na křižovatce s hlavní zahněte vlevo směrem Linz, Rohrbach, Aigen / Mkr. Po cca 6 km zahněte vlevo do Aigenu. Těsně za pravoúhlou pravou zatáčkou na okraji náměstí zabočte vlevo směr Diendorf, Oberhaag. Za koncem obce je krátké klesání, poté táhlé dlouhé velmi prudké stoupání. Za lesem po cca 300 m vlevo je hostinec Haagerhof. Proti němu je parkoviště, kde zaparkujte. Můžete popojet ještě cca 200 m na křižovatku, kde zaparkujte na okraji silnice. Nezajíždějte na lesní cestu. Dále se vydejte pěšky po značené stezce (Schauschwemme, Waldsteig). Toto značení Vás dovede po cca 2,5 km k Ježové / Iglbach.

Od Nové Pece na plavení dříví

Autem a na kole:
Ze Želnavy do Nové Pece. V Nové Peci na křižovatce za mostem vlevo. Projeďte obcí okolo obchodu až lesní školce, před lesní školkou vpravo, na křižovatce Nové Chalupy je zákaz vjezdu přímo a vpravo, jeďte vlevo. V Bližší Lhotě u přívozu z Horní Plané jeďte přímo do Přední Zvonkové, zde přímo do Zadní Zvonkové zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Cca 300 m za přechodem vlevo po úzké asfaltové silnici. Po ní dojedete do osady Sonnenwald. Zaparkujte v blízkosti hospody Zum blauen Hirsch. Dále pokračujte na kole či pěšky. Cesta autem do Sonnenwaldu je bezpečnější než jet na kole již od kostela v Zadní Zvonkové, po silnici Zvonková - hraniční přechod Zvonková / Schöneben jezdí motorová vozidla, je zde velké nebezpečí kolize! Ze Sonnenwaldu pokračujte podél z větší části těžko rozeznatelného plavebního kanálu po české modré turistické značce směrem k hraničnímu přechodu Iglbach / Ježová (12 km od Sonnenwaldu). Cestou uvidíte několik obnovených objektů na Schwarzenberském plavebním kanálu - stavidla na Kotelním potoce (Kesselbach-Schleuse), stavidla u Landknechtin (Landknechtin-Schleuse), stavidla na potoce Schrollenbach (Schrollenbach-Schleuse), či propust u Zvonku (Glöckel-Durchlass).

Autem:
Ze Želnavy do Nové Pece. V Nové Peci na křižovatce za mostem vlevo. Projeďte obcí okolo obchodu až lesní školce, před lesní školkou vpravo, na křižovatce Nové Chalupy je zákaz vjezdu přímo a vpravo, jeďte vlevo. V Bližší Lhotě u přívozu z Horní Plané jeďte přímo do Přední Zvonkové, zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Za přechodem přímo přes Schöneben do Ulrichsbergu. zde přímo k hraničnímu přechodu Zvonková - Schöneben. Za přechodem přímo přes Schöneben do Ulrichsbergu. V Ulrichsbergu na křižovatce s hlavní zahněte vlevo směrem Linz, Rohrbach, Aigen / Mkr. Po cca 6 km zahněte vlevo do Aigenu. Těsně za pravoúhlou pravou zatáčkou na okraji náměstí zabočte vlevo směr Diendorf, Oberhaag. Za koncem obce je krátké klesání, poté táhlé dlouhé velmi prudké stoupání. Za lesem po cca 300 m vlevo je hostinec Haagerhof. Proti němu je parkoviště, kde zaparkujte. Můžete popojet ještě cca 200 m na křižovatku, kde zaparkujte na okraji silnice. Nezajíždějte na lesní cestu. Dále se vydejte pěšky po značené stezce. Značení Vás dovede po cca 2,5 km k Ježové / Iglbach.
U Ježové se bude letos plavit ještě jednou - na závěr plavební sezóny 19. září. Nezůstane však jen u plavení, budou znít české lidové písničky, bude se tancovat, diváci uvidí, jak se v lese dříve pracovalo. Za posledním polínkem, které propluje po hranicích se vydá plavební věnec, které na hladinu položí plavební ředitel.
Ukázky plavení dříví po Schwarzenberském plavebním kanálu jsou součástí hranice překračujícího projektu Setkání s tradicí na Schwarzenberském plavebním kanálu, jehož nositelem je folklorní sdružení Libín-S Prachatice. Projekt je spolufinancován z prostředků Jihočeského kraje, města Prachatice, obce Nová Pec, s.p. Lesy České republiky a dalších sponzorů.