Homepage

Jednoduchý tip, jak zkrátit cestu do Krnova na polovinu.

Podle autobusového jízdního řádu jsou Slezské Rudoltice od Krnova po silnici vzdáleny přes třicet kilometrů. Přitom vzdušnou čarou přes Polsko je to sotva patnáct kilometrů.

Majitelé terénních aut si už dnes dokážou cestu ze Slezských Rudoltic do Krnova zkrátit na polovinu polnimi cestami a přes výběžek Polské republiky.
Schengenský prostor bez hranic otevřel nové možnosti, jak cestu Slezské Rudoltice -Krnov zkrátit na polovinu. Slezské Rudoltice plánují obnovení dvou silniček přes polské obce Rowne a Pielgrzymow.
Pokud se to povede a cesty do Krnova se zkrátí na polovinu, otevřou se úplně nové možnosti rozvoje celého regionu Osoblažská. Například pro nezaměstnané bude daleko výhodnější dojíždět za prací do Krnova a Krnováky bude zase daleko víc lákat rekreace na klidném Osoblažsku.
Klíčovým bodem tohoto záměru jsou zapomenuté mosty přes hraniční potok. Tyto mosty hned po válce zatarasily železné závory, které zmizely až v Schengenském prostoru bez hranic.
"Netrpělivě sledujeme, jak se vyvíjí jednáni mezi Českem a Polskem o přeshraničních mostech. Až doteď je ni kdo nepotřeboval, v podstatě bylo jedno, jestli spadnou nebo ne, takže se o ně ani naše státy nezajímaly. V Schengenu najednou mají mosty strategický význam pro další rozvoj pohraničních obcí a pro infrastrukturu pohraničních regionů. Už tu mám pořádně tlustou složku dokumentů o tom, jak se Česko a Polsko pořád nedokážou dohodnout, kdo bude ty zapomenuté mosty vlastnit a starat se o jejich opravy. Zatím to vypadá, že se bude jednat ještě hodně dlouho," povzdechla si starostka Slezských Rudoltic Martina Jalamasová.

První zkratka do Krnova přes Rowne by měla být pokračováním cesty, která vede kolem rudoltických statků kolmo na pelhřimovskou silnici. Druhá by měla navázat na most u zámku v polských Pielgrzymowech.

"Pozemek, po kterém vede polní cesta od pelhřimovské silničky k mostu na Rowne, patří Rusínu. Proto Rudoltice a Rusín spolu uzavřely smlouvu o partnerství, abychom mohli společně usilovat o přeměnu této polňačky na asfaltku. Využití mostu v Pelhřimovech se trochu komplikuje, protože pozemky u hranic patří pozemkovému fondu, ale naštěstí se dá trasa trochu upravit, aby cesta vedla po obecních pozemcích," dodala Martina Jalamasová.

Zatím není jasné, jaký osud čeká krajskou silnici III. třídy z Piskořova přes Pelhřimovy do Hrozové a Slezských Rudoltic.

Tato silnice patří ke kuriozitám Osoblažská. Neznalé řidiče, kteří si podle mapy chtějí tudy zkrátit cestu, čeká jedno překvapení za druhým. Za Piskořovem končí asfalt a pokračuje se po makadamu. Za makadamem se silnice mění v bahnitou či prašnou polní cestu, rozježděnou zemědělskou technikou. Osobní auta tento několikakilometrový úsek jezdí téměř krokem a kličkují mezi výmoly. Udržba komunikace je minimální, takže o silnici se jedná už jen podle mapy.

"Snadno tam vjedou hlavně řidiči, kteří pracují s navigaci, ale občas i ti s automapou. Jednou tam dokonce zajel těžký kamion, který vezl zboží do Slezských Rudoltic. Roztrhal si autoplachtu, přestože jel několik hodin krokem. Jakmile tam jednou kamion odbočí, už se nemůže vytočit. Je v pasti, ze které není úniku. Záludné je, že kolem hranic není signál mobilních operátorů, takže si řidič ani nepřivolá pomoc," popsala specifika této silnice starostka Slezských Rudoltic Martina Jalamasová, která doufá, že kraj zamítne úvahy o vyškrtnutí této komunikace ze seznamu silnic III. třídy, aby z se z ní oficiálně stala pomačká, ke které nemá žádné povinnosti.

Krnovské noviny REGION
Fidel Kuba
ze dne 2.června 2009

Fotografie a jiné (nepolitické) texty Miroslava Macka zveřejňuje www.macekvbotach.cz

DALŠÍ INFORMACE: Slezské Rudoltice
Zveřejněno 02.06.2009 v 09:52 hodin

Copyright 2000-2019 © ViditelnyMacek.cz