Homepage

Česko-polská trať není jen snem.

Už v dobách, kdy úzkokolejná trať vznikala na rýsovacích prknech železničních inženýrů, se posuzovala možnost prodloužení kolejí z Osoblahy až do polských Raclawic. Bohužel napjaté vztahy mezi Raousko-uherskou monarchii a Pruskemtehdy neumožnily propojení železnic realizovat.

Od dob projektováníOsoblažky uplynulo 110 let, když se z řad železničních fanoušků sformovala česko-polská iniciativa, která usiluje o realizaci dávné myšlenky. Chtějí prodloužit Osoblažku o devět kilometrů a napojit na síť polských železnic.

Očekávané začlenění obou republik do Shengenského prostoru slibuje příznivou situaci pro mezinárodní železniční projekt. Ani technicky to není příliš náročné. Na polské straně lze po úpravách využít zachovalo normálně rozchodnou trať Glubczyce - Raclawice, na které byl provoz zastavan v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v řídce osídlené rovinaté oblasti. Podle odborníků Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty by na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic mělo stačit 40 milionů korun. U podobných přeshraničních projektů lze počítat téměř jistě s podporou EU.

S nápadem prodloužení trati přišla krnovská firma Olpas Moravia, kteráse zabývá opravami a provozem kolejových veteránů. Polské partnery našla ve Slezském muzeu ve městě Opole, které patří k Euroregionu Praděd.

Na zrušené trati v Polsku je potřeba jen přerozchodovat kolejová pole, aby měly stejný rozchod jako Osoblažka. Původní betonové pražce sice nezle použít, ale už jsme levně sehnali dřevěné pražce ze zrušené úzkokolejky v Rakousku.V Krnově máme připraveno téměř osm tisíc pražců, což bohatě stačí na trať z Osoblahy až do Raclawic. Na polské straně je k dispozici kompletní trať s náspy, mosty, zabezpečovacím zařízení a nejspíš bude možné použít i původní kolejnice a šrouby. V Radwanicích je nádherně zachovalá nádražní budova z pruských dob. Stavebním stylem připomíná nádraží v Třemešné.Pokud se podaří projekt realizovat, bude toto nádraží připomínat Třemešnou také tím, že stojí mezi úzkokolejnou a tratí s normálním rozchodem," jak uvedl Jaromír Foltýn z Olpasu Moravia.

Dopravně by trať napojila Osoblažský výběžek i Krnovsko na strategicky důležité směry Prudnik - Nysa - Katowice. Nejbližší srovnatelný železniční přechod je až v Bohumíně. "Kromě propojení pohraničních dvou izolovaných regionů je stejně důležitý význam Osoblažky jako technického unikátu a turistické atrakce. Na naší straně i v Polsku nabízí železnice řadu pozoruhodných zajímavostí, dodal Foltýn.

Podle něj se v současné době hledá vhodná právní forma pro spolupráci s polským partnerem. Následovat bude podrobné rozpracování záměru, aby se projekt mohl ucházet o evropské dotace.

Krnovské noviny - Region
8.srpna 2006

Fotografie a jiné (nepolitické) texty Miroslava Macka zveřejňuje www.macekvbotach.cz

Z KALENDÁŘE AKCÍ:

Zveřejněno 15.11.2006 v 09:08 hodin

Copyright 2000-2019 © ViditelnyMacek.cz