Trasa Skřítek - Mravenčí cesta - Alfrédova chata - Skřítek [ Turistická trasa ]

Skřítek - Zelené kameny - Mravenčí cesta - Alfrédova chata - U škaredé - Skřítek
Typ: pěší
Snížení -480 m
Nejnižší bod 724 m
Nejvyšší bod 1132 m

Příjezdové místo: sedlo Skřítek, motorest, autobusy ze Šumperka, Ostravy, Bruntálu a Mostu.
Výchozí bod: sedlo Skřítek, parkování u motorestu, zastávka autobusů.
Časový rozvrh: Skřítek - Pod Ztracenými kameny 2 km (3/4 hod.) - Zelené kameny 1,5 km (1/2 hod.) - Alfrédova chata 4,5 km (1 a 1/2 hod.) - lov. chata Junačka 3 km (1 hod.) - U škaredé jedle 3 km (1 hod.) - Hubert 3 km (1 hod.) - Skřítek 2,5 km (3/4 hod.).
Celkem 19,5 km, 6 a 1/2 hodiny.

Náročnost: kromě stoupání na Zelené kameny nenáročná trasa.
Nejvyšší bod: Zelené kameny 1179 m.

Pozoruhodnosti: Zelené kameny - kamenné moře; Mravenčí cesta - kupy mravenišť až metr vysoké; Skřítek - rašeliniště.

Popis trasy:
Od motorestu Skřítek přejdeme hlavní silnici a jdeme po žlutě značené cestě (souběh s červenou a zelenou značkou) až k informačnímu místu Nad Skřítkem. Po pravé straně cesty se nachází národní přírodní rezervace Rašeliniště na Skřítku s bohatou rašeliništní květenou - není veřejnosti přístupná. Pokračujeme dále lesem nejprve úvozem a poté po lesní cestě v souběhu se zelenou značkou a poté až k informačnímu místu Pod ztracenými kameny (1100 m). Odbočíme vpravo a vrstevnicovým loveckým chodníkem se dostaneme až k Zeleným kamenům (1178 m). Zde je vidět názornou ukázku posledního stádia vývoje mrazového srubu, rozpadlého na balvany a bloky, které tvoří rozsáhlá kamenná moře. Bloky jsou porostlé žlutozeleným lišejníkem - odtud název. Jsou zde rovněž vidět zajímavé tvary smrků deformované externím stanovištěm a mrazem. Výhledy na Bruntálsko. U Zelených kamenů přejde žlutě značená cesta na novou vrstevnicovou lesní komunikaci a kolem lesní chaty Josefínka se dostaneme až k Alfrédově chatě - Alfrédce (1080 m). Úsek mezi Josefínkou a Alfrédkou se nazývá Mravenčí cesta, neboť kolem cesty je mnoho mravenčích kup až jeden metr vysokých. Vracíme se od Alfrédovy chaty zeleně značenou cestou až na Mravenčí sedlo (1105 m). Poté klesáme kolem lov. chaty Junačka (1010 m) k Medvědí skále(893 m) a dále na křižovatku turistických cest U škaredé jedle (724 m). Zde odbočíme vpravo na červenou trasu a zpevněnou lesní cestou stoupáme proti toku Podolského potoka přes Huberta (800 m) až k informačnímu místu Nad Skřítkem. Odbočíme vlevo a dojdeme po známé cestě k motorestu Skřítek.