Železniční dráha z Frýdlantu do Bílé [ Historie (archivní dokument) ]

Železniční dráha rovněž patřila v minulosti neodmyslitelně k běžnému, každodennímu životu obce Staré Hamry. Dráha byla postavena v letech 1906 - 1908 a až do roku 1948 byla v držení Olomouckého arcibiskupství. Provoz železnice byl slavnostně zahájen 6. srpna 1908. Nová dráha měla sloužit hlavně k dopravě dřeva a až v menší míře dopravě zboží a osob při stále se zvyšujícím turismu. Vedla z Frýdlantu do Bílé, měřila 19 505 m a byla optařena staničními budovami Frýdlant - Hutě, Ostravice, Staré Hamry a Bílá. Mezi nimi byly zastávky Nová Dědina, Ostravice pod Žárem, nákladiště Mazák, Šance-Řečice a Ružanec. Zastávka Ružanec byla zrušena v roce 1922, i nadále zde však zůstalo nákladiště. Místo ní byla nově zřízena zastávka Hutě. Provozní rychlost na trati činila s ohledem na stoupání 25 km/hod, v roce 1926 byla zvýšena na 40 km/hod.

Poslední osobní vlak s cestujícími projel přes Staré Hamry v zimě 11. ledna 1965 a byl opatřen nápisem:"už je to tak,vezeme do Bílé poslední vlak". V té době stálo jízdné ze Starých Hamer do Ostravice 1,20 Kč. Následná, nově zavedená autobusová doprava autobusy ČSAD však již nikdy tuto ztracenou dopravní obslužnost do obce nedokázala rovnocenně nahradit.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.Stare-Hamry.cz
AKTUALIZACE: Ladislav Hollý (archívní záznam) org. 131, 20.06.2005 v 13:15 hodin